카톡상담
번호 395
제목

"지방과 당분 섭취를 줄여야 하는데, 한국인들은 식사량부터 줄이고 본다"

2월 27일자 보도자료
한국 소비자 절반 이상, ‘과체중이라고 생각’

글로벌 정보 분석 기업 닐슨(Nielsen)의 조사 결과, 우리 나라 소비자의 절반 이상(54%)이 자신을 과체중이라고 생각하고 10명 중 6명(57%)은 현재 체중 감량을 위해 노력 중이라고 응답한 것으로 나타나, 체중 감량을 위해 노력중인 소비자의 비율이 아태지역(47%)과 전 세계 평균(48%)을 크게 웃도는 것으로 분석되었다. 

닐슨이 지난해 56개국 25,000명 이상의 소비자들을 대상으로 건강한 식생활에 관한 온라인 조사를 실시한 결과, 전 세계 소비자의 절반 이상(53%)은 스스로를 과체중이라고 생각하고 있는 것으로 나타났으며, 이는 3년 전(50%)보다 소폭 상승한 수치이다. 반면 본인이 정상 체중이라고 답한 소비자는 3년 전의 40%보다 낮아져, 세계 소비자의 36%를 차지하는 것으로 분석되었다. 

한국 소비자가 가장 선호하는 체중 감량법은 운동, 반면 전 세계 소비자들은 식이요법을 가장 선호

dietkind04.gif 

이번 조사 결과, 한국의 소비자들이 가장 많이 선택한 체중 감량법은 운동(74%)으로 나타났고 다음으로는 식이요법(57%)이 꼽혔으며, 다이어트 보조식품(다이어트 약물, 스낵 등)을 섭취한다는 응답도 일부(9%) 있었다. 반면 전 세계 응답자들의 4분의 3 이상(78%)은 체중 감량 방법으로 식이요법을 첫 번째로 꼽았으며 운동(69%)이 그 뒤를 이었다. 

식이요법의 방법으로는 한국 소비자 10명 중 6명(59%)이 “같은 음식을 먹되 보다 적게 먹는다”고 응답했으며, 다음으로는 “지방 섭취를 줄인다”(43%), “초콜릿과 당류의 섭취를 줄인다”(36%)고 응답한 것으로 나타났다. 반면 전 세계 소비자의 70%는 식이요법의 방법으로 “지방 섭취를 줄인다”고 응답했으며, 이어 “초콜릿과 당류 섭취를 줄인다”(62%), “보다 신선한 음식을 섭취한다”(55%)고 답한 것으로 조사되었다. 

아태 지역, 영양정보 표시 이해도 최하위 기록 

한편 식품 영양정보 표시에 대한 이해 정도를 묻는 질문에서는 아태지역 소비자의31%만이 영양정보 표시에 대해 충분히 이해하는 것으로 나타나, 전 세계에서 가장 낮은 수치를 기록했다. 특히 전 세계 및 아태지역을 통틀어 중국어 사용지역과 다른 동남아시아 지역에서 영양정보 표시에 대한 이해가 가장 낮은 것으로 나타났으며, 대만과 홍콩 소비자들 5명 중 1명(각각 20% 및 21%)과 중국과 한국의 응답자 4명 중 1명(각 25%)만이 영양정보 표시에 대해 충분히 이해하고 있는 것으로 조사되었다. 

이에 대해 닐슨코리아 신은희 대표이사는 “전 세계 소비자들이 체중감량을 위한 식이요법의 일환으로 지방과 당분의 섭취를 줄이고 보다 신선한 음식 위주의 식사를 하려고 노력하는 데 반해, 한국의 소비자들은 우선 식사량을 줄이는 데에 식이요법의 초점이 맞추어져 있으며, 이러한 현상을 반영하듯 한국은 전 세계에서 영양정보에 대한 이해도가 가장 낮은 국가 중 하나로 꼽혔다. 그러나 한국의 소비자들은 체중 감량에 대한 욕구가 크고, 최근 건강한 식생활에 대한 관심이 증가한 만큼, 소비자들이 더욱 이해하기 쉬운 방법으로 영양정보 표시 서비스를 강화하고 그것을 적극 홍보한다면 식품산업 분야 마케터들에게 있어 효과적인 마케팅 수단이 될 수 있을 것으로 생각한다.”고 분석했다. <끝>


[PressRelease]
More Than Half Of Korean Consumers Consider Themselves Overweight
- Almost six-in-ten Koreans are currently trying to lose weight …higher than global average (48%) 
- Doing physical exercise(74%) and changing diet(57%) are the most popular methods to lose weight in Korea 
- Only one-in-four Koreans indicate mostly understand the nutritional labeling
February 27, 2012 Seoul Korea -- Nielsen, a leading global provider of information and insights around what consumers watch and buy, recently released a new report indicating that more than half of Korean consumers(54%) consider themselves overweight and almost six-in-ten(57%) are currently trying to lose weight, which is higher than the regional(47%) and global average(48%). 

Nielsen’s 2011 Global Survey on healthy eating trends with more than 25,000 internet respondents in 56 countries shows that more than half of global consumers(53%) see themselves overweight, which is up from 50% three years ago and more than one-in-three(36%) say they are about the right weight, which is down from 40% three years ago. 

Ways to lose weight: physical exercise and changing diet are most popular method globally 

Doing physical exercise(74%) ranked the highest how to lose weight for Korean consumer, followed by changing diet(57%) and taking diet pills/bars/shakes(9%). Meanwhile, dieting is the most popular method among more than three quarters(78%) of global respondents, followed by closely by engaging in physical exercise(69%). 

Regarding the way of changing diet, one-in-six(59%) Koreans say they eat the same but having smaller portions as the most, followed by cutting down on fats(43%) and cutting down on chocolates and sugars(36%). 

On the one hand, 70% of global respondents choose cutting down on fats as the most popular way to shed unwanted pounds. Trimming back on chocolates and sugary foods(62%) and eating more natural, fresh foods(55%) round out the top three ways consumers are changing their diets. In fact, using these tried and true methods has remained virtually unchanged from three years ago, according to Nielsen’s 2008 report. 

Label Confusion: Asia Pacific region ranked the lowest in understanding of nutrition labels 

The Asia Pacific region shows the lowest percentage of consumers with a full understanding of nutrition labels, with less than one-third(31%) mostly comfortable with the information. Both globally and within the region, food label confusion is the highest in the Chinese-speaking world and other Southeast Asian markets. Just around one-fifth of consumers in Taiwan and Hong Kong(20% and 21%, respectively) and one-quarter of respondents from China and South Korea(25% each) indicate 

they mostly understand the nutritional labeling. 

Consumers Show Health Claim Skepticism 

Nielsen’s study shows that global respondents are skeptical about the accuracy and believability of health claims found on food packaging, such as “low fat” and “all natural.” Across 10 nutritional content categories studied, at least more than two-thirds of global respondents indicate they believe the nutritional claims are either never or only sometimes trustworthy. 

“While global consumers try to cut down fats and eat more fresh foods to changing diet, Korean consumers focus on simply ‘eating less’. It is logical that Korea is one of the countries which show the lowest understanding on the nutritional labeling, even skeptical about it. But it is also certain that Koreans have keen interest in healthy eating because one of their top concerns are ‘health’ and they are excited at local TV programs on losing weight. This trend would be a good momentum for marketers to promote consumer-friendly nutritional labeling, which can be a powerful marketing tool for consumers who are hungry for easy-to-understand information.” analyzed Eun-Hee Shin, Managing Director, Nielsen Korea  <end>
   
 
  409 [주름개선] 주름을 방지하고 다시 피부를 탱탱하게 만들어주는 밴드 'O…  
  408 [여드름] 미국 시장 철수한 ‘여드름약', 우리나라에서는?  
  407 [비만/다이어트] 커피 속 설탕이 당분 섭취 '주범 1위'  
  406 [건강관리] 오메가3·6·9 건강 기름칠하는 황금률을 지켜라  
  405 [여성질환] 부종에 대하여  
  404 [소아질환] 감기에 대하여  
  403 [소아질환] 동의보감에 따른 전통적인 육아법  
  402 [소아질환] 수유금기 (Contraindication of breast feeding)  
  401 [소아질환] 전통적인 모유 먹이기법  
  400 [비만/다이어트] 살 빼려면 향내 강한 음식 먹어라  
  399 [비만/다이어트] 살이 찌는 부위는 생활습관에 따라 다르다?  
  398 [한방성형] 매선침치료 주름 개선 효과 입증  
  397 [비만/다이어트] 유형별 뱃살빨리빼는법과 나만의 뱃살빨리빼는법 찾기!  
  396 [여드름] 여드름이 진화하면 '다발성 낭종'된다  
  395 [주름개선] 주름살을 없애는 손쉬운 방법 8가지  
   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10